Tess Skadegård Thorsen er både fagligt og personligt engageret i sit ph.d.-emne: minoriteter i danske film. Hun går ikke af vejen for at lufte sine meninger offentligt, og selv om det giver hug, er det med til at skærpe hendes forskning.
Ph.d.-studerende er splittet mellem de klassiske forskningsidealer og samtidens krav om målrettethed og effektivitet. Ofte kommer det til udtryk i valget mellem at skrive artikler eller en monografi, fortæller Signe Skov, der har undersøgt dilemmaet i sit eget ph.d.-projekt.
En rundspørge blandt medlemmerne af DM viser, at en del af forskerne på universiteterne ikke har tillid til deres ledelse. Resultatet overrasker ikke topforskere som eksempelvis Eske Willerslev.
Tina Øllgaard Bentzen, der har skrevet ph.d. om tillidsbaseret ledelse i offentlige organisationer, konkluderer, at det har store omkostninger for en organisation, når tilliden mellem ledelsen og ansatte er lav.
Nyheder
Regeringens spareskrue er stoppet, men det kommer man ikke til at mærke i Syddansk Universitets fagmiljøer. Her har ledelsen besluttet at bruge det
frigjorte omprioriteringsbidrag til at polstre den centrale pengekasse. SDU’s direktør
siger, at uddannelserne hidtil har været friholdt for besparelser.
Ledelsen på Københavns Universitet har besluttet, at internationale ph.d.-studerende fremover skal have mindst 12.332 kr. at leve for per måned for at kunne blive indskrevet på universitetet.
Ved SDU’s bestyrelsesvalg stillede en liste op på baggrund af utilfredshed med flere års oplevelse af lukkethed og topstyring. og vandt med et brag. Vigtige beslutninger er omgærdet af lukkethed og tavshedspligt, så hvordan sikres medarbejdere og studerende medbestemmelse og medinddragelse, som loven kræver, spørger kritikerne.
SDU’s direktør, Thomas Buchvald Vind, forsikrer, at både åbenhed og medarbejderinddragelse er en væsentlig prioritet. Han svarer her skriftligt på medarbejdernes kritik, som Forskerforum har forelagt ham. Rektor Henrik Dam har på grund af udlandsrejse ikke været tilgængelig for interview.
Servilt tager de studerende det ene ECTS-pointudløsende kursus efter det andet og gennemfører i stigende grad deres uddannelser på normeret tid; men universitetet er ikke (længere) deres (eller vores).